Stor lykke og små katastrofer

I lørdags pakkede vi to rygsække med soveposer, telt, snacks og mad til 2 døgn (plus det løse) – og så kørte vi syd på! Ikke ret langt syd på dog, men langt nok til at vi fandt et sted hvor solen skinnede så der slog vi vores telt op 🙂

Inden vi nåede så langt standsede vi spontant ved Faxe Kalkbrud – et sted vi begge har besøgt adskillige gange i forbindelse med vores studier, men aldrig sammen. I teorien er det et fantastisk sted med is-blå bade-søer, endeløse skattejagte efter fossiler og hajtænder, smukke udsigter og et spændende museum. I teorien. I praksis er det mindre romantisk når man ankommer før museet åbner, i silende regnvejr.

Som bekendt findes der ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning og man skal aldrig gå ned på gear, så hele familien blev iklædt regntøj og så gik det afsted igennem skoven. Der er noget uendeligt befriende over at have små børn med på ferie – Emilie jublede og hujede imens hun løb igennem den regnvåde skov, hoppede i vandpytter, hoppede over grene, der havde været så frække at falde ned på stien og var i det hele taget helt upåvirket af himmelens åbne sluser:

En ting, der ikke var upåvirket var – mit kamera! Jeg beskyttede det lidt under jakken, men har aldrig tidligere haft problemer med lette byger…inden vi nåede tilbage til bilen var det bare ikke lige en ‘let’ byge mere så kameraet blev lidt vådt. I første omgang tørrede jeg det bare af og intet problem…men ak! Kort efter kom den frygtede meddelelse: Error 20. Jeg lod kameraet tørre godt og grundigt og spurgte google til råds – fjernede batteri, memory card og objektiv…fiddlede lidt rundt – og fik liv i det igen!

Kortvarigt! Der var tydeligvis noget galt med displayet – alle de billeder jeg havde taget så helt hvide og overbelyste ud (inkl. det herover, som jo i virkeligheden er ganske mørkt). Inden længe slukkede displayet helt og kunne på ingen måde vækkes til live igen. Jeg kunne dog godt bruge indstillingerne og udløseren lød helt alimindelig så jeg krydsede fingre og tæer for at billederne blev lagret ordentligt på kortet på trods af det manglende display. Faktisk var det på sin vis en glimrende øvelse at tage billede ‘i blinde’ for når jeg ikke kunne tjekke resultatet med det samme var jeg nødt til virkelig at tænke over lys og indstillinger.

Men ak! Da jeg kom hjem og tømte kortet var alle billeder krid-hvide – ikke bare overbelyste, men helt hvide. Jeg ved ikke med sikkerhed hvad der er galt, men lige nu ser det ud til at mit ellers så trofaste (og temmelig højt elskede!) kamera er afgået ved døden…suk…

Nå, men den lille katastrofe ændrer heldigvis ikke på at selve turen var fantastisk dejlig! Da vi ankom til Møn var regnen stoppet og i løbet af en times tid klarede det helt op og blev helt sommeragtigt – sådan virkelig! Varmt nok til at små børn kunne løbe rundt uden bukser på – og det tror jeg faktisk er selve definitionen på sommer :-p

Den lille lejrplads ved Mandemarker Haver, ligger lige ved stranden (bogstavelig talt, ca. 1½ m fra). Der er to shelteres, bålpladser og lækre teltpladser. Vi slog teltet op i en lille gryde, beskyttet af skoven mod vinden, men med en åbning ud til stranden – så lækkert!

Det hvide dér, bag ved Peter Pedal og Jesper, er havet – dette er vitterligt et af de eneste billeder, der tilnærmelsesvis kunne reddes. Træet står lige uden for vores telt og var et eminent godt klatretræ!

Jeg var lige ved at have glemt hvor meget jeg nyder at være ude og hvor hyggeligt det er at have Emilie med – hun er virkelig god til at finde ind i en lejr-rytme og trissede stolt rundt i skoven med sin egen lille rygsæk indeholdende hendes få medbragte skatte (udvalgte lego-dyr, ostehaps og pixibøger). Der blev tid til masser af leg på stranden, et besøg ved Møns Klint og Geocenteret (som bestemt er et besøg værd – også for ikke-geologer!), udforskning af skoven, bålhygge – og alt sammen i skønt vejr! Henunder aften kunne vi se sorte skyer bevæge sig både øst og vest om os – men der hvor vi var forblev vejret så fint som man kan ønske sig, når man er på telttur 🙂

4 Comments on Stor lykke og små katastrofer

1. Laura
    juli 27, 2015 at 8:02 pm (3 år ago)

Ej hvor lyder det altså mega hyggeligt! Sådan noget glæder jeg mig til – og håber på – at opleve når vi engang får bil. Det er som om sådan nogle eventyr bare gøres nemmere med bil? Men jeg vil så gerne med min kæreste på tur med rygsæk, telt og mad over bål. Og også gerne vores kommende børn engang 😉

• hhmmmcd
      juli 28, 2015 at 6:35 am (3 år ago)

Det var helt vildt hyggeligt – men jo, det er virkelig meget nemmere med bil! Især når man har børn med 🙂
      Den overnatningsplads vi var på lå på en vandrerute og der var også nem adgang for havkajakker – men alle der var der i weekenden, var faktisk kommet i bil. For os var det selvfølgelig både nemmere, men det var også en god sikkerhed at have at vi umiddelbart kunne pakke sammen og køre hjem hvis det ikke gik eller hvis vejret blev for voldsomt. Der var faktisk to andre familier med børn, der var yngre end 1 år – det synes jeg dælme var sejt!

2. Sacha
    juli 28, 2015 at 8:51 am (3 år ago)

Æv for surt med kameraet (mildest talt), men det lyder som om den mindste i selskabet har haft en fest.

• hhmmmcd
      juli 28, 2015 at 6:02 pm (3 år ago)

Ja, det er simpelthen så ærgerligt! Jeg savner godt nok kameraet her tre dage efter :-s
      Heldigvis er Emilie jo ganske upåvirket af den slags så hun hygger bare igennem 🙂