Fotokursus, lektion 8: Hvid er ikke bare hvid

En hemmelighed bag at tage gode billeder er at indstille kameraet så det hvide er hvidt (og det sorte er sort). En hel masse kan gøres for hvid-balancen i photoshop, men da jeg for det første ikke er en photoshop-wizard (like, overhovedet) og da jeg faktisk synes at det er fedest at få de bedst mulige billeder ud af kameraet uden at skulle efterbehandle en hel masse – så er det ret vigtigt at vide at kameraet giver mulighed for at ændre temmelig meget på hvid-balancen alt efter hvilken situation man befinder sig i (såsom sol, skygge eller indendørs).

På mit kamera skal man ind i den indstilling, der her hedder AWB (Auto White Balance) – og så har man en række muligheder. Ideen er at hvis man er ude i klart sollys, så vælger man solen og så fremdeles :-)

Efter at have eksperimenteret en del med det må jeg dog erkende at jeg meget sjældent er klogere end kameraet! Det øverste billedet er taget i auto – og væggen er fin og hvid, lige som den skal være. Herunder er en række af de andre mulige indstillinger – der er brugt nøjagtig samme indstillinger i forhold til ISO, lukkertid og F-stop – det er jo helt vildt så stor forskel der er!

Når billederne bliver blå er det fordi kameraet prøver at justere for det gule lys, der fx kommer fra en gammeldags pære (tungsten) – og når det bliver for gult, som fx ved skygge indstillingen er det modsatte på fære – kameraet synes at lyset i skyggen naturligt er blår og skruer derfor op for de varme farver.

Billederne er fuldstændig uredigerede så man virkelig kan se hvor stor forskel der er.

Lektie; prøv at tage en række billeder med de forskellige indstillinger for at få en fornemmelse for forskellen. Husk at målet er at det hvide skal være hvidt :-)

4 Comments on Fotokursus, lektion 8: Hvid er ikke bare hvid

  1. Konen
    januar 22, 2015 at 6:43 am (4 år ago)

    Når jeg (alt for sjældent) har det rigtige kamera fremme indstiller jeg stort set altid hvidbalancen selv – jeg har faktisk altid et stykke hvidt papir i kameratasken. Og hvis det skal være virkelig fancy har jeg også rødt og blåt med

    Svar
  2. Charlie
    januar 22, 2015 at 8:28 am (4 år ago)

    Tak for det tip! Holder du så papiret op foran kamraet for at indstille eller sammenligner du billedet med papiret? Selv med min nyfundne viden synes jeg nemlig ikke at jeg kan få væggen til at blive rigtig hvid på billedet (og den ER altså rigtig hvid for jeg har lige malet den :-p ). Til gengæld er jeg nu vildt opmærksom på hvid-balancen i alle billeder og det er ret tydeligt at det er en af de største forskelle imellem et ok billede og et virkelig godt billede… :-)

    Svar
    • Konen
      januar 22, 2015 at 10:56 am (4 år ago)

      Mit kamera (der er et mange år gammelt minolta) har en funktion hvor man manuelt kan indstille hvidbalancen. Så holder man et hvidt stykke papir der hvor man skal tage billedet og så trykker man OK og så ved kameraet at det er dén farve jeg vil have er hvid. Det fede ved det er at jeg på den måde selv kan bestemme hvor varmt eller koldt billedet skal være – hvis jeg bruger et stykke helt blåt papir bliver billederne meget røde og omvendt :)

      Svar
    • Charlie
      januar 22, 2015 at 6:52 pm (4 år ago)

      Ej, hvor smart! Det tror jeg faktisk ikke at mit kan, men jeg må lige ind at kigge i manualen :-)
      Det er især smart for farverne – jeg kan tit rigtig godt lide helt kolde billeder (hvor lyset er næsten helt kunstigt blåt), men jeg anede ikke hvordan man kunne opnå sådan et look (altså uden photoshop, men som hintet synes jeg at photoshop er lidt snyd…).

      Svar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *






Comment *