Alt det der man ikke må…

…når man er gravid: Mavebøjninger.

Uha, nu bevæger jeg mig ud i et emne som jeg egentlig ikke ved så meget om – andet end hvad man kan læse sig til. Alle kan selvfølgelig bare google ‘mavebøjninger’ og ‘gravid’, men det er lidt en jungle så her kommer en opsummering:Rigtig mange steder vil man kunne læse at almindelige lige mavebøjninger er noget af det værste man kan udsætte en gravid mave for. Derimod er det helt i orden og aldeles anbefalelsesværdigt at træne de skrå mavemuskler. Men hvorfor er de egentlig så forfærdelige, de der lige mavebøjninger?

Det korte (og meget upræcise) svar er: Det er de heller ikke nødvendigvis.

Jeg har en rigtig god bog om gravid-træning (af Lotte Arndal), som gør op med mange af de træningsmyter der florerer på både nettet og blandt (måske især ældre (?)) jordemødre og læger.

Hun skriver at problemet med lige mavebøjninger opstår hvis (eller når) mavemusklen skiller på midten (diastesis). Dette er meget normalt i slutningen af graviditeten og du kan selv holde øje med om det er sket ved at lægge dig på ryggen, spænde mavemusklerne og mærke efter om der ligesom er opstået et blødt ‘hul’ midt på maven – du må ikke kunne få mere end to fingre ned i midten af den lige mavemuskel.

Et andet problem kan opstå da udgangspositionen for lige mavebøjninger er at ligge på ryggen og hvis du oplever ubehag ved det (fx kvalme, svimmelhed eller hovedpine) skyldes det at hovedblodåren, som returnerer blodet til hjertet, bliver presset af livmoderen – læg dig på venstre side (for at opnå størst mulig blodgennemstrømning) indtil du igen har det godt og undgå efterfølgende at lave øvelser hvor du ligger på ryggen. Hvis du stadig gerne vil træne maven kan du benytte de forskellige maskiner til formålet, der er at finde i træningscentrene.

Min personlige erfaring (her i uge 20) er at min mavemuskel endnu ikke har vist tegn på at dele sig så under de fleste træningspas laver jeg fortsat masser af mavebøjninger – dog skifter jeg nogle af de lige ud med skrå, bare for at få begge dele med. Engang imellem føles det som om én mavebøjning får babyen til at vende sig hele vejen rundt som om den synes at den bliver lidt mast – det er ikke decideret ubehageligt, men sådan en lidt underlig rullende fornemmelse i hele maven…når det sker finder jeg på en anden øvelse at lave og lader mavebøjninger være mavebøjninger :-)

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *






Comment *